KONSERWACJE ZREALIZOWANE W PRACOWNI KSIĄŻNICY CIESZYŃSKIEJ
Realizując podstawowe cele konserwacji jakimi są przywrócenie konserwowanym obiektom ich walorów użytkowych i estetycznych, dla każdego obiektu opracowywany jest odpowiedni program prac konserwatorskich. Podstawą do jego opracowania jest stan zachowania obiektu, jego wartość historyczna i walory artystyczne. Ingerencja konserwatora w obiekt ograniczana jest do niezbędnego minimum, w maksymalnym stopniu wykorzystywane są elementy oryginalne, a zmiany konstrukcyjne wprowadzane są tylko w bezwzględnie uzasadnionych przypadkach. Zdecydowana większość przeprowadzonych zabiegów ma charakter odwracalny i wiąże się z użyciem substancji i materiałów z surowców naturalnych. Podejmując decyzje o poszczególnych rodzajach zabiegów konserwatorskich istotne jest również, w jaki sposób obiekt będzie wykorzystywany i przechowywany oraz związane z tym potencjalne dla niego zagrożenia.
Konserwacje zrealizowane w pracowni Książnicy Cieszyńskiej
Stan starego druku przed i po konserwacji. Brak oprawy naraził blok książki na ogromne zniszczenia mikrobiologiczne i mechaniczne. Znacznie osłabiony papier wymagał odkwaszenia i strukturalnego wzmocnienia. Konserwację wykonali Łucja i Jarosław Brzeżyccy.
Stan starego druku przed i po konserwacji. Brak oprawy naraził blok książki na ogromne zniszczenia mikrobiologiczne i mechaniczne. Znacznie osłabiony papier wymagał odkwaszenia i strukturalnego wzmocnienia. Konserwację wykonali Łucja i Jarosław Brzeżyccy.
Rękopis - stan przed i po konserwacji. Główną przyczyną zniszczeń był atak mikroorganizmów, a w konsekwencji osłabienie i wykruszenie dużych partii kart. Karty wtórnie zostały podklejone sztywną i kruchą kalką, którą w trakcie konserwacji usunięto, a brakujące fragmenty uzupełniono przy pomocy maszyny do uzupełniania ubytków masą papierową. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Rękopis - stan przed i po konserwacji. Główną przyczyną zniszczeń był atak mikroorganizmów, a w konsekwencji osłabienie i wykruszenie dużych partii kart. Karty wtórnie zostały podklejone sztywną i kruchą kalką, którą w trakcie konserwacji usunięto, a brakujące fragmenty uzupełniono przy pomocy maszyny do uzupełniania ubytków masą papierową. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Arkusz w trakcie konserwacji. Widoczne zniszczenia w postaci spękań i ubytków oraz ogólne osłabienie papieru. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Stary druk - stan przed i po konserwacji. Zalanie bloku książki było przyczyną deformacji kart i powstania mocnych zacieków. W trakcie czyszczenia i kąpieli usunięto je. Karty odkwaszono, wzmocniono, wyprasowano i ponownie zszyto. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Stary druk - stan przed i po konserwacji. Zalanie bloku książki było przyczyną deformacji kart i powstania mocnych zacieków. W trakcie czyszczenia i kąpieli usunięto je. Karty odkwaszono, wzmocniono, wyprasowano i ponownie zszyto. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Stary druk zaopatrzono w nową oprawę. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Przyczyny zniszczeń starego druku to zarówno mechaniczne uszkodzenia kart, zabrudzenia i zawilgocenia, jak i atak mikroorganizmów. Ubytki uzupełniono w maszynie do uzupełniania ubytków masą papierową, niektóre karty i grzbiety wzmocniono za pomocą bibułki japońskiej. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Przyczyny zniszczeń starego druku to zarówno mechaniczne uszkodzenia kart, zabrudzenia i zawilgocenia, jak i atak mikroorganizmów. Ubytki uzupełniono w maszynie do uzupełniania ubytków masą papierową, niektóre karty i grzbiety wzmocniono za pomocą bibułki japońskiej. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Zarówno deski jak i skóra użyte do oprawy zachowały się w stanie uniemożliwiającym ich ponowne wykorzystanie. W nową oprawę wklejono więc zachowane fragmenty skórzanej oprawy, uzupełniono starte złocenia oraz zrekonstruowano zapięcia. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Oprawa starego druku przed i po konserwacji. Skórę oprawy oczyszczono i uelastyczniono, jednak ze względu na jej duży stopień zniszczenia i niską wytrzymałość mechaniczną zastosowano metodę wklejenia oryginalnych fragmentów oprawy w nową skórę. Zrekonstruowano również brakujące skórzane tasiemki. Konserwację wykonała Łucja Brzeżycka.
Oprawa starego druku przed i po konserwacji. Skórę oprawy oczyszczono i uelastyczniono, jednak ze względu na jej duży stopień zniszczenia i niską wytrzymałość mechaniczną zastosowano metodę wklejenia oryginalnych fragmentów oprawy w nową skórę. Zrekonstruowano również brakujące skórzane tasiemki. Konserwację wykonała Łucja Brzeżycka.
Karty starego druku po konserwacji. Konserwację wykonała Łucja Brzeżycka.
Grzbiet książki - stan przed i po konserwacji oraz oprawa po konserwacji. Brakujące fragmenty oprawy zostały zrekonstruowane i uzupełnione odpowiednio dobraną skórą. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Grzbiet książki - stan przed i po konserwacji oraz oprawa po konserwacji. Brakujące fragmenty oprawy zostały zrekonstruowane i uzupełnione odpowiednio dobraną skórą. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Grzbiet książki - stan przed i po konserwacji oraz oprawa po konserwacji. Brakujące fragmenty oprawy zostały zrekonstruowane i uzupełnione odpowiednio dobraną skórą. Konserwację wykonał Jarosław Brzeżycki.
Książnica Cieszyńska
„W dniu 25 maja 2018 roku weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego dotyczące ochrony danych osobowych. W związku z tym zaktualizowaliśmy nasz regulamin i politykę prywatności. Prosimy o zapoznanie się z aktualnymi wersjami tych dokumentów. Czytaj więcej
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. WYRAŻAM ZGODĘ
„W dniu 25 maja 2018 roku weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego dotyczące ochrony danych osobowych. W związku z tym zaktualizowaliśmy nasz regulamin i politykę prywatności. Prosimy o zapoznanie się z aktualnymi wersjami tych dokumentów. [cookie_link] Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. [cookie_button]